Czym kierują się Polacy aranżując łazienkę?

Aranżując łazienkę

Funkcjonalność, estetyka, a może ekologia – czym kierują się Polacy aranżując łazienkę? Raport z badania opinii publicznej.

Czym się kierować aranżując łazienkę?

Po co komu ta łazienka? – spytała babcia Wolańska w kultowej scenie filmu „Galimatias, czyli kogel-mogel II”. No jak to? Żeby ludzie myśleli, że Solska to byle kto, że nie stać nas na łazienkę – odpowiedziała babcia Solska. Czy dzisiaj łazienka nadal jest symbolem statusu społecznego? Czy aranżując jej wnętrze kierujemy się funkcjonalnością, estetyką, czy może ekologią? Na pytania te odpowiedź przynoszą wyniki najnowszego badania opinii społecznej, które pod koniec maja przeprowadziła Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research.

Prysznic czy wanna? – oto jest pytanie

Decyzja o tym, czy w łazience stanie wanna, czy może zamontowany zostanie prysznic, to chyba jeden z pierwszych dylematów, przed którym stają osoby aranżujące tę przestrzeń.

Wybór ten podyktowany może być ekonomią, ekologią, indywidualnymi upodobaniami, ale również powierzchnią, którą dysponujemy. Okazało się, że zwłaszcza to ostanie kryterium ma istotne znaczenie. 74 proc. respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że prysznic jest dobrym rozwiązaniem w małych, a wanna w dużych łazienkach. Wyposażenie oraz wystrój łazienki powinien godzić również preferencje użytkowników, a te są różne.

Jak wynika ze zrealizowanych badań, zdecydowanie większymi fanami prysznica są mężczyźni. (Za zamontowaniem natrysku opowiedziało się 61 proc. ankietowanych, za wanną jedynie 25 proc.). Kobiety zaś lubią kąpiel w wannie (46 proc.), ale doceniają również zalety związane z wzięciem prysznica (36 proc.).

Funkcjonalność przede wszystkim

Większość Polaków remontując łazienkę myśli o tym, by była ona funkcjonalna również w przyszłości, czyli przystosowana do potrzeb osób starszych, dzieci czy też osób niepełnosprawnych. Udogodnieniami, na które w badaniu wskazywano najczęściej, są maty antypoślizgowe (78 proc.), poręcze i uchwyty (69 proc.) oraz podgrzewana podłoga (53 proc.).

Jeśli w rodzinie są małe dzieci, wanna zdaje się być niezastąpiona. 57 proc. ankietowanych zwraca uwagę, że zdecydowanie lepiej kąpać dzieci w wannie, gdyż boją się one wody wpadającej do oczu. Kąpiel w wannie – jeśli do wody dodamy aromatyczne olejki lub sól kąpielową – może też mieć działanie relaksacyjne. Ponad połowa badanych dostrzega lecznicze zalety korzystania z prysznica. Przy bólach kręgosłupa, blisko 60% korzysta z dodatkowych funkcji deszczownicy. Jeżeli zaś chodzi o dodatkowe elementy wyposażenia łazienek, które zdaniem ankietowanych poprawią jej funkcjonalność najczęściej wymieniane były odświeżacz powietrza (56 proc.), chodniki łazienkowe (51 proc.) oraz kosz na śmieci (51 proc.).

Urządzamy łazienkę

Zdaniem ponad 70 proc. badanych, najważniejszymi elementami wyposażenia łazienek, poza WC kompaktem, jest lustro, umywalka i prysznic. Uważają oni, że w każdej łazience powinien znaleźć się również kaloryfer (67 proc.), kosz na pranie (65 proc.) i pralka (60 proc.).

Co czwarty ankietowany chciałby posiadać w swojej łazience bidet. Wbudowana funkcja bidetu to cecha, na którą zwraca uwagę ponad 60 proc. badanych wybierających WC kompakt do swojej łazienki. Jednak najważniejszą cechą WC kompaktu, na którą zwracają uwagę ankietowani, jest możliwość pionowego montażu (81 proc.). Dla ponad połowy biorących udział w badaniu istotny jest również sposób spłukiwania z kołnierzem oraz podtynkowy mechanizm spłukujący. Dla 83 proc. respondentów ważne jest, aby system spłukiwania wody był oszczędny, posiadał zawór „STOP” lub system 3/6 litra.

Oprócz sprzętów typowo użytkowych, respondenci podczas badania często wskazywali elementy, które poprawiają wygląd łazienki. Dzięki nim wnętrze nabiera indywidualnego charakteru, a przebywanie w nim staje się przyjemniejsze. Zwracali oni uwagę na fakt, że są to dekoracyjne elementy wyposażenia, które można często zmieniać, podążając za obowiązującymi trendami. Co ciekawe, dla ponad połowy kobiet ważnym elementem wystroju łazienki są nastrojowe świeczki i kadzidełka. Zdanie to podziela jedynie 24 proc. mężczyzn. 40 proc. kobiet i 25 proc. mężczyzn chciałoby mieć w swojej łazience żywe rośliny doniczkowe.

Zdaniem ankietowanych najbardziej użytecznym sprzętem w łazience jest kaloryfer ścienny (tzw. żeberka), tak uważa 77 proc. badanych. Równie potrzebne są stojak na ręcznik (74 proc.) i podświetlane lustro 73 proc.. Za zupełnie zbędne w łazience uchodzą krzesła oraz radio – tak twierdzi ponad 40 proc. ankietowanych.

Inspiracje

Zdecydowana większość Polaków najczęściej inspiracje projektowe czerpie z Internetu (66 proc.). 53 proc. ankietowanych korzysta z katalogów oferowanych przez firmy z asortymentem łazienkowym, ponad połowa ogląda kanały telewizyjne poświęcone remontom i aranżacjom wnętrz, np. HGTV, a 45 proc. samodzielnie tworzy projekt kierując się własną wyobraźnią i intuicją.

Wyniki zrealizowanego przez nas badania ilustrują obecne trendy, związane z aranżacją łazienek. Okazuje się, że głównym kryterium, decydującym o wyposażeniu tego pomieszczenia jest funkcjonalność. Co istotne, badania pokazały, że przeprowadzając remont, czy też urządzając łazienkę, wybiegamy w przyszłość i staramy się, aby zastosowane rozwiązania użyteczne były również za kilka lat. Wydaje się, że takie pragmatyczne podejście podyktowane jest nie tylko ewentualnymi kosztami przearanżowania łazienki, ale również uciążliwością, która temu towarzyszy – podsumowuje wyniki badania Piotr Zimolzak, Dyrektor ds. Analiz w Agencji SW Research. Ale wyniki badania mogą być również doskonałą wskazówką dla przedstawicieli firm, działających w branżach związanych z wyposażeniem, aranżacją oraz projektowaniem łazienek. Podpowiadają one w jakim kierunku zmierzają upodobania Polaków, co w rezultacie przekłada się na to, jakich rozwiązań poszukują – dodaje Zimolzak.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 27-31.05.2019 przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii.

Wywiady pozyskano metodą CAWI (on-line) z wykorzystaniem panelu internetowego SW Panel. W badaniu wzięły udział osoby mające realny wpływ na wykonanie prac remontowych. W ramach badania przeprowadzono 822 wywiadów.

Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research jest liderem badań online w Polsce. Firma jest właścicielem jednego z największych paneli badawczych – swpanel.pl oraz serwisu Ankieteo.pl – narzędzia umożliwiającego realizację badań typu: CAWI, CAPI, CATI, CASI i mystery shopper, które stwarza nowe możliwości zadawania pytań oraz szybkie uzyskiwanie wyników w modelu Mixed Mode. SW Research poza realizacją badań ilościowych i jakościowych, oferuje profesjonalne usługi analityczne i doradcze.
Więcej informacji: http://swresearch.pl/